fredag den 9. september 2016

Debat om kommunikationen mellem elever og ledelse

Rysbloggen har modtaget debatindlæg vedrørende den manglende kommunikation mellem elever og ledelse. Det er tydeligt at det har forårsaget megen debat på tværs af klasser og årgange. Her kan du høre fra 3w og Gabriel fra 3z. Hvis der er andre der har lyst til at deltage i debatten, så skal i være velkomne til at sende jeres indlæg ind til rysbloggens facebook-side, så deler vi .

Kære Rysensteen,

Rygtet om et alkoholforbud til vores højt elskede kælderaftener breder sig som en løbeild på Rysensteens gange – og det fører forargelse med sig. Beslutningen er taget af ledelsen som følge af, at nogle elever har dummet sig og fået for meget indenbords i Dyrehaven. Ja, det er en uheldig situation, men det er, hvad der kan ske! Jeg synes dog, at beslutningen om et alkoholforbud er lige lovlig drastisk, og det er ærgerligt, at vi elever ikke har haft noget at skulle have sagt.

For dem der ikke ved, hvad kælderaftener går ud på, så er det et aftenarrangement, hvor man kan komme og nyde en varm Dansk Pilsner eller to over et spil beer pong, flip cup og hvis man er heldig vinde en i bordfodbold. Sidste år blev antallet af øl, som kælderudvalget måtte købe begrænset, fordi ledelsen mente, at alkoholindtaget var for meget – fair nok – jeg mindes dog ikke, at der, i mine to år på Rysensteen, er opstået nogle problemer. Nu indføres et forbud pga. en uheldig situation i Dyrehaven, som kun en meget lille del af Rysensteens elever var involveret i. Jeg synes desuden, at det er vigtigt at pointere, at Dyrehaven er et arrangement, der intet har med Rysensteens kælderaftener at gøre! Dyrehavens problemer løser vi ikke ved at fjerne alkohol til kælderaften.


Som jeg har forstået det, er ledelsens grundlag for dette forbud, at de ikke ønsker, at Rysensteen får et ry som et øl-drikkende gymnasium. Kære ledelse! Når vi nu er et gymnasium, der fokuserer på demokrati og elevmedbestemmelse, ville det så ikke være bedre at invitere os elever til en dialog omkring emnet? Lad os ikke udskifte Rysensteens demokratiske ry med et ideen om en ledelse, der straffer eleverne kollektivt pga. enkelte elevers brølere.

Kh Gabriel 3z



Kære Gitte

Vi er elever på Rysensteen Gymnasium i 3.g og har nu gået på her i 2 år. De 2 år har været nogle af de bedste og hårdeste i vores liv. For når fagligheden på et gymnasium som vores er så højt, er der ekstra meget brug for sociale arrangementer i fritiden, der skaber det fællesskab, som Rysensteen er så stolte af. Det fællesskab blev ikke skabt over den første eller tiende samfundsfagsrapport og heller ikke over GCP-relaterede diskussioner i undervisningen, men snarere over en øl til en kælderaften, til gymnasiefesterne, i dyrehaven og ikke mindst til den allerførste bogstavsmiddag i 1.g. Man kan sige meget om drukkulturen hos danske unge, og der er klart brug for nogle tiltag og forbehold på visse områder, men dette betyder ikke at kollektiv afstraffelse af den samlede elevbase vil påvirke den enkelte til at begå klogere og mindre egoistiske valg, når det kommer til alkohol. Dette vil snarere få den modsatte effekt og gøre kløften mellem ledelsen og elever endnu større, end den i forvejen kan siges at være. For hvilket signal er det, I vil sende ved at gøre alkohol til en ”fyfy-ting” og et tabu? At gøre øl forbudt til kælderaftener medvirker ikke til en kold tyrker på alkoholfronten, da det i den grad burde ses som mere ansvarligt at indtage en øl på sin skole i rolige, trygge rammer, i stedet for at dele en billig vodka bag en container ved Hovedbanegården eller bælle i ukontrollerede mængder på toiletterne. Dertil skal det siges, at vi heller ikke ønsker kaos og folk, der bliver hentet i ambulancer, og selvfølgelig skal tåbelig opførsel have visse konsekvenser, dog mener vi også, at man kun kan vise ansvar, ved at få tildelt ansvar. Derfor, ved at tage dette fra os, bidrager I direkte til barnlig opførsel og svækker dermed også elevdemokratiet. 

Så hvad er NORA værd, når man her hverken kan udvise rummelighed eller ansvarlighed som ledelse? For dette værdigrundlag gælder vel langt fra kun eleverne, men i den grad også de mennesker, der selv har udformet det. Derfor, mener vi, at håndtering af problemerne med brug af kollektiv afstraffelse er en næsten opgivende attitude at have overfor sine elever. Fremfor at smide håndklædet i ringen og afskaffe øl og bogstavsmiddag, burde der tages fat om problemets rod for at sikre, at forfærdelige tilfælde som det i Dyrehaven ikke gentager sig. I bør som skolens ledelse vise os tillid og ansvar og give os mulighed for at ændre den ærgerlige tendens, vi har set i starten af dette skoleår. Det skaber et stærkere sammenhold og et fælles ansvar for Rysensteen, hvor vi alle har ret til medbestemmelse i vores hverdag, at vi derved får muligheden for sammen at styre vores fællesskab i den rigtige retning.

Konkret opfordrer vi til ordentlig og ligeværdig dialog mellem elever, lærere og ledelse, der ikke består af ukonstruktive opråb og ”svinere” af parterne. Vi opfordrer hermed direkte til ikke til at tilsvine nogen, men derimod alle til at give deres meninger til kende og til at lytte til hinanden. Dette kunne finde sted på morgensamlinger, høringer i salen, elevrådsmøder og i de enkelte klasser. Mulighederne for sammen at forbedre er uendelige, vi mangler bare tilliden fra jer og følelsen af, at vi samarbejder fremfor at modarbejde hinanden, der er trods alt, det NORA står for.

Hilsen 3.W 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.